Ba Duan Jin

Vrij vertaald betekent het “acht zijde brokaten of acht zijde oefeningen”.
BA “acht” DUAN “bijzondere stukken” Jin “zijde”

Zijde vanwege het fijne en zachte karakter van de oefeningen. Brokaat omdat de oefeningen zo mooi zijn en van grote waarde voor de gezondheid.
Deze Qigong-vorm, die meer dan duizend jaar oud is, bestaat uit acht oefeningen.

Deze “8 waardevolle zijde oefeningen” zijn makkelijk aan te leren Qigong bewegingen.
Met deze oefeningen kan je overal en altijd sporten.
Thuis oefenen is gemakkelijk, het helpt je om veilig en gezond te blijven.
De Ba Duan Jin8 waardevolle zijde oefeningen” kalmeert de geest en reguleert de ademhaling, helpt de organen op hun gemak te stellen en heeft een positieve invloed op de geestelijke gezondheid.

Ze zijn een combinatie van kracht en ontspanning of dynamiek en traagheid en helpen het evenwicht te bewaren tussen Yin en Yang, de twee belangrijkste tegengestelde en interactieve aspecten van het lichaam, zoals beschreven door de traditionele Chinese geneeskunde.

Ze helpen om de bloedsomloop te verbeteren en de werking van de gewrichten en de bloedcirculatie te verzachten. Dit alles heeft duidelijke effecten bij het versterken van het lichaam en het verbeteren van de gezondheid.
De Ba duan jin bevat traditioneel zowel een staande als een zittende set van elk acht houdingen. We bespreken en bestuderen hier de staande oefeningen omdat deze het meest worden toegepast.

Je kan de oefeningen zelf uitoefenen, of je kan ze leren tijdens onze groepslessen.
De belangrijkste boodschap… luister naar je lichaam!

Ba Duan Jin

1. Duw met de handen de hemel omhoog om de drievoudige verwarmer te reguleren.

  • Verlicht pijn in de taille en rug, hoofdpijn, nachtelijk zweten, griep en koorts.
  • Bevordert het korte-termijn geheugen.
  • Versterkt de bovenrug, nek en schouders, armen, polsen en vingers.

2. Poseren als een boogschutter.

  • Verstopte borst-, urineweg- en obstipatie problemen.
  • Kalmeert vermoeide spieren, versterkt de beenspieren.
  • Bevordert de emotionele balans.
  • Opent de borstkas en daarmee hart en longen.
  • Reguleert de hart (yin), longen (yin) en dikke darm (yang) meridianen.

3. Hemel en aarde scheiden door één hand op te heffen om milt en maag te reguleren, deze asymmetrische stretch oefening zorgt voor een goede spijsvertering.

  • Verlicht darm- en maagklachten en verzacht pijn in de ledematen.
  • Versterking van de immuunfuncties.
  • Bevordert helder denken, besluitvaardigheid, inzicht, levenslust en creativiteit.
  • Bevordert de gezondheid van lever, galblaas, milt, maag en de ingewanden.
  • De meridianen verbonden met milt (yin) en maag (yang), worden geactiveerd wat helpt bij de spijsvertering.

4. Achteruit kijken om 5 blokkades en 7 overbelastingen te voorkomen.

  • Ontspan de nekspieren, ontlast de wervelkolom
  • verlicht stress en kalmeert de emoties.
  • Gunstig voor de meridianen van lever (yin) en galblaas (yang).

5 blokkades en 7 overbelastingen

De 5 blokkades voortkomend uit problemen met de 5 yin organen: longen, nieren, lever, hart en milt. 
De 7 overbelastingen voortkomend uit de 7 emoties: vreugde, boosheid, verdriet, angst, zorgen, zwaarmoedigheid, shock.

5. Draaien van het hoofd en de staart schudden voor een goede interne balans.

  • Verhelpt krampen, migraine, acne, neusbloeding.
  • Vermindert spanning, gunstig voor het zenuwstelsel.
  • Bevordert een evenwichtige energiestroom door het hele lichaam.
  • Gunstig voor meridianen verbonden met hart (yin) en dunne darm (yang).

6. Beweeg de handen langs de rug (nieren) en benen en raak de voeten aan om de nieren te versterken.

  • Verstevigen van de taille
  • Maagpijn, spijsverteringsproblemen, menstruatiepijn
  • Ontgift en versterkt de urinewegen.
  • Gunstig voor nieren (yin) en blaas (yang)
  • Versterkt wilskracht, spiritualiteit en wijsheid.
  • Versterkt korte termijn geheugen.

7. Met de vuisten stoten en maak een woeste blik met de ogen om Qi kracht te vergroten.
(Vuist draaien en wijd opengaande blik geven je bijzonder veel kracht.)

  • Gunstig bij diarree, pijn in de taille, versterkt de spieren en verbetert de longfuncties.
  • Versterkt de borstkas (borstspieren), rug, schouders en armspieren.
  • Versterkt en verbetert de werking van de yang organen (dikke darm, maag, dunne darm, blaas, drievoudige verwarmer en galblaas).

8. Hakken omhoog en omlaag brengen om ziekten te genezen.
(“Heel Clicking” geneest honderd ziekten)

  • Verminderd nek- en taillepijn, gezwollen ogen en stijve spieren.
  • Werkt preventief voor verschillende chronische aandoeningen.
  • Masseert de interne organen.
  • Ondersteunt de werking van de yin-organen (longen, milt, hart, nieren en lever).
  • Goed voor de wervelkolom, zenuwstelsel en het evenwicht.
  • Bijzonder effectief om de werking van de lymfeklieren te activeren.

Heel Clicking

geneest honderd ziekten
Het is een goede manier om de energie uit het lichaam vrij te laten naar de aarde.

De Ba Duan Jin kan je helpen met het corrigeren van je houding of een gebogen rug.
Helpt ook om de spieren van de benen te ontwikkelen en je balans te verbeteren.

Met verbetering van de spierkracht van de onderarmen en handen, wordt ook de flexibiliteit van de pols- en vingergewrichten vergroot, helpt het bij schouder- en nekproblemen en nog veel meer.

De oefeningen zijn geschikt voor beginners, gevorderden en mensen van alle leeftijden en zelfs voor mensen met een beperkte bewegingsvrijheid omdat ze ook zittend kan worden beoefend.
Nadat je deze oefeningen hebt aangeleerd kan je ze op elk moment van de dag beoefenen als je er behoefte aan hebt. Of op een vast moment van de dag, bijvoorbeeld s’morgens of s’avonds in de frisse lucht gedurende 15-30 min.

BEWUSTWORDING DOOR BEWEGING
een unieke en praktische benadering om toegang te krijgen tot een bewust leven.
Qigong & eFeng Shui toepassen in je dagelijkse leven.