Qigong voor gezondheid en healing

Qigong Shibashi

De Qigong Shibashi -vorm of “de 18 bewegingen van Qigong”

Met deze Qigong Shibashi of 18 bewegingen volg je met je lichaam de bewegingen van YIN en YANG.
Het is een subtiele afwisseling van stevigheid en ontspanning, openen en sluiten, op en neer, uiterlijk en innerlijk.
Vele beoefenaars werken vanuit de armen en schouders, Ilse Vanbrabant legt de nadruk op de heupen.
Ze leert je hoe je deze 18 bewegingen kan laten vertrekken vanuit de voeten en heupen om de schouders te ontlasten. Door deze bewegingen veelvoudig te trainen vanuit de heupen zal je ook in je dagelijkse leven meer gaan bewegen vanuit je heupen waardoor je op het einde van de dag minder moe bent en meer energie over hebt.

Hoewel het gebruikelijk is om elke beweging 6 keer te herhalen, laat Ilse Vanbrabant je bewust worden om te oefenenen vanuit je gevoel en daarom de oefeningen te doen zolang ze goed voelen. 
Zeker voor mensen met fysieke, emotionele en mentale gezondheidsproblemen zullen een grote meerwaarde ervaren door op deze manier naar hun lichaam te luisteren en daardoor ook los te komen van het denken.

Het is beter een oefening 1 keer te doen en zo de ganse reeks te beoefenen dan bepaalde oefeningen te lang te doen waardoor je het lichaam gaat overbelasten. Anderzijds kan het zijn dat je 1 of meerdere oefeningen langer doet die je op dat moment goed voelen.
Door los te komen van een ritme of een patroon kan je alsmaar meer bezig zijn met luisteren naar je lichaam.
Als je oefent vanuit het voelen en niet bezig bent met tellen zal je nog meer en sneller in verbinding komen met je lichaam en uit je hoofd kunnen blijven.
Alle bewegingen worden gesynchroniseerd met de cycli van inspiratie en expiratie (inademing en uitademing die automatisch plaatsvind), terwijl de geest in een staat van proprioceptie wordt gehouden.
Als maar meer en dieper zal je in resonantie kunnen vloeien met de ritmes van de natuur en dus ook met je natuurlijke ritme. Loskomen van het ritme dat ons vooropgesteld wordt en dat we denken te moeten volgen.

Gezondheidsvoordelen

Deze 18 oefeningen harmoniseren de interne organen en de stroom van Qi in de 12 hoofdmeridianen.
Bij het beoefenen van deze reeks wordt al snel een staat van ontspanning van lichaam en geest bereikt, vergelijkbaar met zittende mediaties.
Qigong Shibashi mobiliseert en balanceert de stroom van interne energie en verbetert daardoor de functies van het zenuwstelsel, de luchtwegen, het spijsverteringsstelsel en het cardiovasculaire systeem.
Bijgevolg stabiliseert het de beheersing van emoties en optimaliseert het de mentale vermogens. Bovendien geeft het flexibiliteit aan alle gewrichten van het lichaam, de spieren werken mee tijdens deze ontspannende oefeningen waardoor deze versterkt worden.
Deze Qigong reeks is dan ook ideaal als training voor mensen met fibromyalgie, artritis en artrose. Ten slotte voeg ik nog graag toe dat deze bewegingen heel gemakkelijk te leren zijn en gunstig voor het behoud van de fysieke, emotionele en mentale gezondheid.


De 18 bewegingen van Qigong…

  • Open het hart en de longen; brengt opluchting en brengt de emotie van verdriet in evenwicht.
  • Verplaats de Qi naar voren; regelt de bloeddruk en het hartritme.
  • Verplaats de Qi naar links en rechts; harmoniseert de bloedruk, vergroot je bewustzijn.
  • Teken een regenboog; brengt de milt, alvleesklier en maag in evenwicht, vermindert zorgen.
  • Verspreid de wolken; stimuleert de nieren, activeert het hart en de longen, versterkt de fysieke gezondheid en brengt de emotionele gezondheid in evenwicht.
  • Open en sluit de energiebal; stimuleert de lever, werkt op het hart en de longen, verlicht angst en heeft een gunstig effect op het zenuwstelsel.
  • Draai als een wiel naar voren; versterkt de nieren, brengt je volledige lichaam in evenwicht.
  • Projecteer je vuist naar voren; werkt op de lever, verlicht spanning, slecht humeur en woede
  • Reik met je hand naar de zon; kalmeer het vuur van het hart, brengt kalmte en rust
  • Draai het lichaam om naar de hemel te kijken; versterkt de nieren en stimuleert de lever, accentueert vertrouwen, vriendelijkheid en assertiviteit.
  • Duw met je hand het lichaam; werkt op de lever, verlicht spanning, slecht humeur en woede.
  • Draai als wolkenhanden; activeert milt, pancreas en maag, geeft stevigheid, evenwicht en verhoogt empathie.
  • Schep de Qi en breng hem naar boven; verstevigt de nieren en opent het hart en de longen, versterkt de gezondheid en verankert gelijkmoedigheid en matigheid.
  • Duw de golven van de zee; activeert de nieren, verhoogt de veiligheid en versterkt het vertrouwen.
  • Spreid je vleugels als een vogel; versterkt het hart en de longen, vermindert depressie en verdriet.
  • Wandel als een kraanvogel; verbetert de coördinatie en de balans.
  • Vlieg als een kraanvogel; opent hart en longen, vermindert depressie en verdriet.
  • Harmoniseer Yin en Yang energie, brengt Yin en Yang energie in evenwicht.

Je kan beginnen met een zelfstudie over deze heilzame vorm van bewegen, of je kan je laten begeleiden door een locale trainer bij jou in de buurt.

Je kan je laten begeleiden door Ilse Vanbrabant tijdens je retraite in de bergen van Andalusië, Spanje

In het Qigong mentor/trainer/healer programma begeleid ze jou in het overbrengen van deze en vele andere Qigong bewegingen aan andere mensen.

Getagd , , , , , , , , , , , , , , , , , , .

BEWUSTWORDING DOOR BEWEGING
een unieke en praktische benadering om toegang te krijgen tot een bewust leven.
Qigong & eFeng Shui toepassen in je dagelijkse leven.